Sinds juli 2011 gaat op de Vlaamse snelwegen het licht enkel nog aan als de weersomstandigheden dat vereisen. Het Agentschap Wegen en Verkeer zal bij de aanleg van nieuwe gewestwegen aan de Vlaamse regering adviseren om geen verlichting te voorzien, tenzij er een duidelijke reden is om het wel te doen. Uit een voorlopige evaluatie van het lichtplan blijkt dat het doven van de lichten op de snelwegen niet voor een stijging van het aantal ongevallen heeft gezorgd. Opvallend is dat het energieverbruik nauwelijks is gedaald.
Sinds juli 2011 gaat op de Vlaamse snelwegen het licht enkel nog aan als de weersomstandigheden dat vereisen. Ook op- en afrittencomplexen blijven verlicht en de politie kan vragen om de lichten in te schakelen op een bepaald stuk snelweg, bijvoorbeeld tijdens file, wegenwerken of een achtervolging. Ook regen of andere extreme weersomstandigheden zijn een reden om op de knop te duwen.
Het doven van de lichten op de snelwegen heeft niet gezorgd voor een stijging van het aantal ongevallen, besluit het Agentschap Wegen en Verkeer, twee jaar naar de invoering van het lichtplan. Het aantal letselongevallen is in de periode 2009-2012 zowel overdag als 's nachts met een kwart gedaald.
Geen aanzienlijke besparing
Door de maatregel wordt energie bespaard, hoewel het maar om een bescheiden besparing gaat. De verlichtingspalen zijn weliswaar niet volledig los te zien van andere elektriciteitsverbruikers, zoals verlichte verkeersborden en tunnelventilatie, maar het verbruik van alle elektriciteitskasten waarop verlichtingspalen zijn aangesloten is in de bewuste periode slechts gedaald van 113.000 MWh tot 112.000 MWh.
Die daling was net voldoende om de gestegen energiekost op te vangen. Ook de onderhoudskost bleef gelijk, omdat alle bestaande installaties blijvend onderhouden worden.
Geen verlichting op nieuwe gewestwegen
Wegen en Verkeer legt momenteel de laatste hand aan een visie op de verlichting van de gewestwegen. Die uitgebreide studie wordt in het voorjaar afgerond, maar kreeg donderdag al een voorstelling in de mobiliteitscommissie van het Vlaams parlement.
‘Er wordt geen verlichtingsinstallatie voorzien, tenzij er redenen zijn om te verlichten, en mits flankerende maatregelen’, zo luidt de centrale visie. In de praktijk zal er dus nog steeds meer verlichting zijn dan op de snelwegen. Er worden ook niet onmiddellijk verlichtingspalen verwijderd, het gaat enkel om een ontwerp voor nieuwe inrichtingen.
De meeste partijen schaarden zich achter de aanbeveling van Wegen en Verkeer, ‘maar een visie opstellen voor de gewestwegen is veel complexer dan voor de snelwegen’, zei Lies Jans (N-VA). ‘Er moet goed worden overlegd met de lokale overheden.’
Sociale veiligheid
Onder meer Marino Keulen (Open VLD) en Steve D’Hulster (SP.A) wezen op het probleem van de sociale veiligheid. Op gewestwegen moet immers niet enkel met verkeersveiligheid rekening worden gehouden, maar ook met het subjectief onveiligheidsgevoel.
Minister van Mobiliteit Hilde Crevits (CD&V) verzekerde dat er druk wordt overlegd met de Vlaamse Vereniging van Steden en Gemeenten. (vrt)